Het online marketing proces is eigenlijk niet meer dan een groot stappenplan. Dit stappenplan kunnen we vrijwel geheel automatiseren. Deze automatisering verloopt dan volgens de AAARRR Pirate Funnel methode.
Awareness – Welk probleem gaan we oplossen?
Acquisition – Hoe gaan we deze mensen bereiken?
Activation – Hoe gaan we deze mensen converteren naar een betalende klant?
Retention – Hoe kunnen we ze nogmaals bedienen?
Revenue – Hoeveel betalen mensen?
Referral – Hoeveel mensen verwijzen vrienden naar jou?
Dit kan je allemaal meten en opslaan in een CRM Systeem zodat je snel de bottleneck kan bepalen.
De automatisering stap voor stap uitgelegd
Stap 1. Awareness
Uw bedrijf heeft een product of een dienst. Dit product of deze dienst is gebaseerd op een probleem die gebruikers hebben. Denk hierbij een probleem als dorst of ergens naar toe willen. Jouw product of dienst kan deze behoefte invullen door te wijzen op jouw dranken of, als je bijvoorbeeld een taxibedrijf hebt, op jouw taxi. Je zult dus moeten kijken naar het publiek die jouw product of dienst nodig hebben en je automation hierop richten.
Stap 2. Acquisition
De doelgroep is nu vastgesteld. Deze doelgroep kan je bereiken via social media platforms. Is het B2B dan is LinkedIn een mooi platform en Facebook kan je inzetten voor B2C. Heb je toevallig een fanbase (groep enthousiaste gebruikers) kan je die groep ook heel mooi benaderen. Door het inzetten van specifieke software kan je je doelgroep rechtstreeks met een gepersonaliseerde boodschap benaderen, te beginnen met een connectie of vriendschapsverzoek. Middels een Q&A script eventueel voorzien van een Artificial Intelligence sausje, kan je geïnteresseerden selecteren.
Stap 3. Activation
Nu je contact gemaakt hebt met jouw potentiële klant kan je deze overhalen om daadwerkelijk iets te kopen. Hiervoor gaan we nu de combinatie maken met email. In deze reeks emails, waarbij de klant wordt begeleid in de keuzes die gemaakt worden, komt de daadwerkelijke verkoop van jouw product of dienst tot stand.
Stap 4. Retention
De beste klant is de kopende klant. Het is makkelijker (en dus goedkoper) om iets aan een bestaande klant te verkopen dan om een nieuwe klant binnen te halen. Middels emails kan je de klant wijzen op het overige aanbod van producten of diensten. Is de klant een tijdje niet langs geweest, dan kan je, volledig automatisch, de klant weer benaderen en verleiden tot een nieuwe aankoop. Dit soort scenario's zijn ideaal voor servicebedrijven die, volautomatisch, afspraken kunnen inplannen. gewoon via de mail eventueel in combinatie met andere social media. Leuk toch als je een berichtje krijgt op LinkedIn dat je auto een servicebeurt moet hebben en je middels de link een afspraak kunt maken?
Stap 5. Revenue
Zolang jij de klant op nummer 1 zet en dit keer op keer laat weten middels een kort berichtje op welke media dan ook zal je zien dat de klanten terug blijven komen. Hoe simpel kan het zijn om structureel omzet te genereren op basis van automatische berichtjes?? Niet dus!!
Stap 6. Referral
Wanneer je uitstekende service geeft, kan je niet alleen de klanten (automatisch) om een positieve review achter te laten, maar zeker ook vragen of ze niet een vriend op jouw service willen attenderen? De beste reclame die je kunt krijgen is, juist ja, die van positieve klanten!
Dit zijn alle stappen. Het klinkt eenvoudig en het is ook eenvoudig. Wat niet eenvoudig is is het bouwen van deze automations. Wij gebruiken hiervoor verschillende softwarepakketten en laten die met elkaar praten. Uiteindelijk vormt het een groot en complex schema van logische schakelingen.